قوانین عمومی

عمومی

 

کاربر گرامی، لطفاً موارد زیر را جهت استفاده بهینه از سایت تهران گشت ارغوانی به دقت ملاحظه فرمایید:

ثبت نام، ورود کاربران و استفاده ازسایت، رزرو یا خرید محصول به معنای آگاه بودن و پذیرفتن کلیه شرایط و قوانین آن است. لازم به ذکر است شرایط و قوانین مندرج در وبسایت ، جایگزین کلیه توافق‏‌های قبلی محسوب می‏‌شود.

توجه داشته باشید کلیه اصول و رویه‏‌های تهران گشت ارغوانی منطبق با قوانین جمهوری اسلامی ایران و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان میراث فرهنگی، قانون تجارت الکترونیک و قانون جرائم رایانه‌ای است. کاربران می‌بایست هنگام استفاده از خدمات سایت یا اپلیکیشن، کلیه قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران اعم از قوانین جزایی، مدنی، مالی، تجاری و به‌طور خاص قانون تجارت الکترونیک، قانون جرائم رایانه‌ای، قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان، قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای و سایر قوانین مرتبط و مقررات این سایت را رعایت نمایند.

در صورتی که در قوانین مندرج، رویه‌ها و خدمات تهران گشت ارغوانی تغییراتی در آینده ایجاد شود، در همین صفحه منتشر و به‌روز رسانی می‌شود و کاربر توافق می‏‌کند که استفاده مستمر وی از تهران گشت ارغوانی به معنی پذیرش و متعهد بودن به آخرین نسخه‌ی قوانین موجود می‌باشد.

در صورت نقض مقررات از سوی هر کاربر یا ایجاد اختلال یا مشکل در عملکرد وب‌سایت یا اپلیکیشن و یا لطمه به حقوق سایرین، بنا بر دستور مقامات قضایی یا قانونی صالح و یا حسب صلاحدید، تهران گشت ارغوانی می‌تواند استفاده از خدمات و حساب کاربری کاربر را محدود یا ممنوع نموده یا به تعلیق درآورد و یا آن را مسدود نماید، اما مسئولیتی دیگر در قبال کاربران و کسب‌وکارهای خصوصی و عمومی نخواهد داشت و عواقب احتمالی تخلف، بر عهده کاربر خواهد بود و تهران گشت ارغوانی می‌تواند مراتب را به مراجع ذی‌صلاح اعلام نماید.

شرایط ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری:

کاربران از طریق ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در سایت تهران گشت ارغوانی می‌توانند از خدمات و محصولات این پلتفرم استفاده کنند. کاربران متعهد می‌شوند که اطلاعات خود را هنگام ثبت‌نام و رزرو به‌صورت صحیح در وب‌سایت وارد کنند. در صورت ورود اطلاعات ناقص یا نادرست، مسئولیت عواقب این امر بر عهده‌ی کاربر خواهد بود. کاربر متعهد می‌شود هرگونه تغییر در مشخصات فردی خود را در اسرع وقت در وب‌سایت تهران گشت ارغوانی اصلاح نماید. در غیر این‌صورت، این وب‌سایت هیچ مسئولیتی در قبال تبعات ناشی از عدم صحت اطلاعات موجود نخواهد داشت.

مسئولیت استفاده و حفاظت از اطلاعات حساب کاربری و رمز عبور به عهده‌ی کاربر بوده و هرگونه دریافت سفارش خدمات و پشتیبانی از طریق آن نام کاربری و رمز عبور صورت می‌گیرد. کاربر در قبال هرگونه استفاده از حساب کاربری خود، حتی توسط دیگران، مسئول است. مسئولیت هرگونه خسارت احتمالی که ناشی از عدم رعایت مقررات تهران گشت ارغوانی توسط کاربر باشد، با خود کاربر بوده و تهران گشت ارغوانی می‌تواند از اطلاعات ثبت‌شده برای پیگیری قانونی استفاده کند.

کاربر با ورود، ثبت‌نام یا جستجوی محصول در وب‌سایت یا اپلیکیشن تهران گشت ارغوانی تمایل خود را برای دریافت پیشنهادات این پلتفرم در قالب پیامک، ایمیل و پوش نوتیفیکیشن اعلام می‌کند. هیچ فرد دارنده یک کد ملی نباید بیش از یک حساب کاربری برای خودش ایجاد نماید.

 

عملیات خرید بلیط در وب‌سایت **تهران گشت ارغوانی** مشمول مجموعه‌ی قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی بوده و هرگونه تخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. خریدار ضمن خرید اینترنتی بلیط، متعهد می‌شود که از کلیه‌ی قوانین و مقررات خرید بلیط آگاهی کامل دارد.

طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت کنسلی، تأخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز، بر عهده‌ی شرکت هواپیمایی برگزار کننده‌ی پرواز است و **تهران گشت ارغوانی** مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت.

هنگام ثبت‌نام و رزرو بلیط، اطلاعات اساسی مسافر همچون نام و نام خانوادگی، مسیر پرواز، ساعت پرواز و تاریخ سفر باید به صورت صحیح وارد گردد. امکان اصلاح نام مسافر پس از خرید نهایی بلیط وجود نداشته و **تهران گشت ارغوانی** هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال اطلاعاتی که به اشتباه وارد شده‌اند بر عهده ندارد و برای اصلاح اطلاعات، مسافر می‌بایست بلیط را کنسل و مجدداً خریداری کند.

اعلام تغییرات پرواز و یا نهایی شدن سفارش در پروازهای داخلی و خارجی از طریق SMS  به مسافر اعلام می‌شود. لذا ورود تلفن معتبر و در دسترس الزامی است و در غیر این صورت مسئولیت نرسیدن پیام‌ها به عهده مسافر است.

بلیط خریداری شده، متعلق به مسافری است که مشخصاتش در سیستم وارد شده است و غیر قابل انتقال به غیر می‌باشد. در صورت عدم تطابق نام مسافر در بلیط و کارت شناسایی، مسافر در فرودگاه پذیرش نخواهد شد.

طبق قوانین هواپیمایی کشوری، نوزاد به مسافری اطلاق می‌شود که بین ۱۰ روز تا دو سال سن دارد. کودک به مسافری اطلاق می‌شود که بین دو تا دوازده سال تمام سن دارد و بزرگسال به مسافری، بیش از دوازده سال سن دارند. خریدار با علم به قوانین مذکور اقدام به خرید بلیط می‌نماید. بدیهی است در صورت عدم دقت خریدار و اشتباه وارد نمودن رده‌ی سنی و تاریخ تولد، از سوار شدن مسافر به هواپیما ممانعت به عمل خواهد آمد.

بلیط نوزاد یا کودک را به هیچ وجه نمی‌توان به تنهایی و جدا از بلیط بزرگسال به صورت آنلاین خریداری نمود.

در بلیط‌های نرخ سیستمی، قیمت بلیط برای مسافران نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است، اما در بلیط‌های چارتری، قیمت بلیط کودک با بزرگسال برابر است.

نوع هواپیما بر اساس اعلام ایرلاین‌ها و چارترکنندگان در هنگام خرید و بلیط صادر شده مشخص می‌باشد. هر نوع تغییر در نوع هواپیما بر عهده‌ی شرکت هواپیمایی برگزارکننده‌ی پرواز است و **تهران گشت ارغوانی** در این مورد مسئولیتی ندارد.

هنگام مراجعه به فرودگاه، در پروازهای چارتر ارائه‌ی یک نسخه‌ی چاپ شده از بلیط و در پروازهای سیستمی، ارائه‌ی شماره‌ی بلیط به همراه مدرک معتبر شناسایی (کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت) به مسئول پذیرش شرکت هواپیمایی مربوطه الزامی است.

خریدار حق تغییر قیمت بلیط و تغییر در مفاد بلیط صادر شده به هر نحو و عنوان را نخواهد داشت.

طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، همراه داشتن مجوز پزشک معتمد ایرلاین برای خانم‌های باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و یا هرگونه بیماری که سبب منع سفر هوایی باشد، هنگام سوار شدن به هواپیما ضروری می‌باشد. همچنین لازم به ذکر است که همراه داشتن نامه مربوط جهت انجام پرواز کافی نبوده و ایرلاین در صورت تشخیص خطرناک بودن سفر برای افراد ذکر شده یا دیگر مسافران مجاز به ممانعت از پرواز این دسته از مسافران می‌باشد و کنسلی بلیط در چنین شرایطی مطابق با قوانین اولیه بلیط صورت خواهد پذیرفت و **تهران گشت ارغوانی** در این خصوص هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت. مسافران باید داروهای مورد نیاز خود را در طول سفر به همراه داشته باشند.

استفاده از خدمات خاص شامل ویلچر، ماسک اکسیژن در حین پرواز، نیازمند اطلاع‌رسانی و هماهنگی با ایرلاین دارد. در صورت نیاز به دریافت خدمات خاص می‌بایست قبل از خرید پرواز مورد نظر خود با پشتیبانی وب‌سایت **تهران گشت ارغوانی** جهت بررسی امکان ارائه اینگونه خدمات توسط ایرلاین تماس حاصل فرمایید. توجه داشته باشید که هواپیمایی‌های پارس ایر و پویا ایر خدمات ویلچری ارائه نمی‌کنند.

حضور مسافر در پروازهای داخلی حداقل یک ساعت نیم  قبل از زمان پرواز و در پروازهای خارجی حداقل ۳ ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه و ترمینال پرواز به همراه مدارک مورد نیاز الزامی است.

 

برای پروازهای داخلی، باید حداقل یک ساعت و نیم قبل از زمان پرواز در فرودگاه و ترمینال حاضر شوید. پروازهای چارتری ممکن است تغییرات بیشتری داشته و حتی کنسل شوند. در موارد کنسلی، **تهران گشت ارغوانی** تمام تلاش خود را جهت پیگیری فراهم کردن پرواز جایگزین از سمت تأمین‌کننده خواهد کرد. اگر امکان ارائه پرواز جایگزین وجود نداشته باشد، مبلغ بلیط کنسل شده به صورت کامل عودت داده خواهد شد.

اگر در جدول درصد جریمه‌های استرداد یک بلیط، جریمه 100 درصدی مشاهده کنید، یعنی امکان استرداد برای آن بلیط وجود ندارد و در صورت استرداد، تمام مبلغ بلیط به عنوان جریمه در نظر گرفته می‌شود.

اگر پرواز چارتری شما کنسل شود و از طرف آژانس بلیط جایگزین برای شما در نظر گرفته نشود، مبلغ بلیط به‌طور کامل به شما برمی‌گردد و نیازی به ثبت استرداد از سمت شما در وب‌سایت **تهران گشت ارغوانی** نیست.

اگر بلیط پرواز چارتری شما کنسل شود یا بیشتر از ۴ ساعت تأخیر داشته باشد، این تغییرات از طریق پیامک به اطلاع شما می‌رسد. اگر پیامک تاییدتان را در جواب پیامک اطلاع‌رسانی نفرستید، استرداد بلیط فقط با ارسال بلیط مهرشده امکان‌پذیر خواهد بود.

قیمت بلیط چارتر برای کودکان بین ۲ تا ۱۲ سال برابر با قیمت بلیط بزرگسال است.

 

خرید بلیط در وب‌سایت **تهران گشت ارغوانی** از قوانین و مقررات تجارت الکترونیکی تبعیت می‌کند و هر تخلفی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. خریدار هنگام خرید بلیط، اطلاع خود را از قوانین و مقررات اعلام می‌کند.

طبق مقررات سازمان هواپیمایی کشوری، مسئولیت کنسلی، تأخیر یا تعجیل در زمان انجام پرواز به‌عهده شرکت هواپیمایی برگزارکننده است و **تهران گشت ارغوانی** مسئولیتی در این خصوص ندارد.

هنگام ثبت‌نام و خرید بلیط، مشخصات خود و مسافران دیگر (نام، نام خانوادگی، مسیر پرواز، ساعت پرواز، تاریخ سفر) باید به‌درستی وارد شود. اصلاح نام پس از خرید ممکن نیست و برای اصلاح اطلاعات، بلیط قبلی باید کنسل و مجدداً خریداری شود. **تهران گشت ارغوانی** هیچ مسئولیتی در قبال اطلاعات نادرست ندارد.

تغییرات پرواز و نهایی‌شدن بلیط سفر فقط از طریق پیامک اعلام می‌شود، بنابراین از درستی شماره تلفن ثبت شده مطمئن شوید. در صورت اشتباه، مسئولیت نرسیدن پیام‌ها به‌عهده شماست.

بلیط خریداری‌شده متعلق به مسافری است که مشخصاتش در وب‌سایت وارد شده و غیرقابل انتقال به دیگران است. در صورت عدم تطابق نام مسافر در بلیط و کارت شناسایی، پذیرش مسافر انجام نخواهد شد.

طبق قوانین هواپیمایی کشوری، نوزاد به مسافری اطلاق می‌شود که بین ۱۰ روز تا ۲ سال سن دارد، کودک بین ۲ تا ۱۲ سال و بزرگسال بالای ۱۲ سال. بلیط نوزاد یا کودک نمی‌تواند به‌تنهایی و جدا از بلیط بزرگسال خریداری شود.

در بلیط‌های سیستمی، قیمت بلیط برای نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است، اما در بلیط‌های چارتری قیمت کودک با بزرگسال برابر است.

نوع هواپیما بر اساس اعلام ایرلاین‌ها مشخص می‌شود و هرگونه تغییر در نوع هواپیما به‌عهده شرکت هواپیمایی است و **تهران گشت ارغوانی** مسئولیتی در این خصوص ندارد.

در پروازهای چارتری، ارائه نسخه چاپی بلیط و در پروازهای سیستمی، ارائه شماره بلیط و مدرک شناسایی الزامی است. خریدار حق تغییر قیمت بلیط و مشخصات بلیط صادرشده را ندارد.

طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، همراه داشتن مجوز پزشک معتمد برای خانم‌های باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های خاص هنگام سوار شدن به هواپیما ضروری است. **تهران گشت ارغوانی** در خصوص کنسلی بلیط در این شرایط مسئولیتی ندارد و مسافران باید داروهای مورد نیاز خود را در سفر به همراه داشته باشند.

 

میزان مجاز بار به کلاس پرواز و کلاس نرخی بلیط بستگی دارد. هنگام خرید آنلاین بلیط هواپیما می‌توانید میزان بار مجاز را داخل اطلاعات بلیط ببینید. طبیعی است که اگر میزان بارتان بیش از حد مجاز باشد، باید جریمه پرداخت کنید.

تغییر نام مسافر پس از خرید بلیط امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین لطفاً هنگام ورود اطلاعات دقت کنید. برای تغییر نام مسافر، باید بلیط خود را کنسل کرده و فرایند استرداد را انجام دهید و مجدداً بلیط جدید بخرید. در این صورت، پرداخت جریمه استرداد به عهده شماست. اگر در این مورد سوالی داشتید یا به مشکل برخوردید، می‌توانید با مرکز پشتیبانی **تهران گشت ارغوانی** (بخش پرواز خارجی) تماس بگیرید.

اگر پاسپورت دو کشور مختلف را دارید و نام و نام خانوادگی‌تان در دو پاسپورت متفاوت است، قبل از خرید بلیط لطفاً با مرکز پشتیبانی **تهران گشت ارغوانی** تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

سن فرزندتان را هنگام خرید بلیط رفت‌وبرگشت با شرایط و قوانین خرید بلیط کودک (۲ تا ۱۲ سال) یا نوزاد (از بدو تولد تا ۲ سال) مطابقت دهید. اگر در زمان رفت، فرزند شما در بازه سنی «نوزاد» قرار دارد و در پرواز برگشت در بازه سنی کودک قرار گیرد، باید هر دو بلیط رفت‌و‌برگشت را به صورت کودک تهیه کنید.

حتماً ۴ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. قبل از خرید بلیط، تاریخ بلیط خود را با مهلت انقضای ویزا انطباق دهید. مسئولیت مغایرت تاریخ‌ها با مسافر است.

اگر در مسیر و شهر ترانزیت می‌خواهید توقف داشته باشید، باید زمان توقف‌تان را بیشتر از ۲۴ ساعت انتخاب کنید. در صورتی که ساعت توقف‌تان ۲۴ ساعت یا کمتر باشد، سفر شما مشمول قوانین ترانزیت خواهد بود و تحویل بار در میان مسیر با تصمیم شرکت هواپیمایی خواهد بود. به عنوان مثال، اگر مسافر مسیر تهران-آمستردام با شرکت هواپیمایی ترکیش هستید و قصد توقف در استانبول را دارید، باید ساعت توقف خود را بیش از ۲۴ ساعت انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که شماره سفارش شما محرمانه است و نباید در اختیار اشخاص دیگر (به جز کارشناسان پشتیبانی **تهران گشت ارغوانی**) قرار بگیرد.

صدور بلیط پرواز یک‌طرفه فقط زمانی امکان‌پذیر است که یکی از شرایط زیر را داشته باشید:
- اقامت دائم یا موقت کشور مقصد
- ویزای بلندمدت با انقضای بیش از یک سال (برای مثال ویزای دانشجویی)
- داشتن بلیط ادامه مسیر

 

 

 

اگر حین خرید بلیط پرواز خارجی و در مرحله پرداخت، ظرفیت پرواز تکمیل شد و مبلغ از حساب شما کسر شد، نگران نباشید. مبلغ کسرشده به اعتبار حساب کاربری‌تان برمی‌گردد و می‌توانید مجدداً بلیط بخرید. توجه داشته باشید که کسر مبلغ به معنی قطعی‌شدن صدور بلیط نیست و باید پیام موفقیت‌آمیز بودن خرید را پس از پرداخت دریافت کنید یا ایمیل و پیامک بلیط برای شما ارسال شده باشد.

طبق تعریف قوانین هواپیمایی کشوری، به مسافرانی که کمتر از ۲ سال دارند «مسافر نوزاد»، به مسافرانی که بین ۲ تا ۱۲ سال تمام دارند «مسافر کودک»، و به مسافرانی که بیشتر از ۱۲ سال دارند «مسافر بزرگسال» گفته می‌شود. در صورت عدم توجه به بازه سنی، از سوار شدن مسافر به هواپیما ممانعت خواهد شد. در بلیط‌هایی که نرخ مصوب دارند، قیمت بلیط برای نوزاد، کودک و بزرگسال متفاوت است، اما در بلیط‌های چارتری، قیمت کودک با بزرگسال برابر است.

بعضی از شرکت‌های هواپیمایی امکان خرید بلیط همراه با تخفیف برای افراد بالای ۶۰ سال و دانشجویان را فراهم کرده‌اند. قبل از خرید بلیط از این شرکت‌ها، لطفاً با مرکز پشتیبانی **تهران گشت ارغوانی** تماس بگیرید.

طبق بخشنامه شماره ۹۱۰۶ تاریخ 1400/03/03 سازمان هواپیمایی کشوری، از تاریخ 1400/03/11، بلیط پس از صدور، غیرقابل‌استرداد خواهد بود.

در استفاده از قسمت‌های یک بلیط پرواز خارجی (کوپن‌های بلیط)، سفرها باید به ترتیب از اولین کوپن انجام شود. در غیر این صورت، کوپن‌های قبلی باطل می‌شوند و امکان استفاده از سایر قسمت‌های بلیط وجود نخواهد داشت. هواپیمایی فلای دبی از این قانون مستثنی است و اگر بلیط رفت‌وبرگشت از این هواپیمایی دارید و از کوپن رفت استفاده نکنید، می‌توانید از کوپن برگشت استفاده کنید.

استرداد بلیط سیستمی هواپیما مشمول جریمه استرداد است و مبلغ این جریمه طبق قوانین کنسلی هر شرکت هواپیمایی متفاوت خواهد بود. این قوانین در پروازهای چارتری و بلیط‌های سیستمی غیرقابل استرداد صدق نمی‌کند.

**تهران گشت ارغوانی** می‌تواند برای استرداد بلیط پرواز خارجی، تغییر تاریخ پرواز و خدمات جانبی بعد از صدور، مبلغی به عنوان کارمزد خدمات جانبی دریافت کند.

در پرواز با برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی، مسافران باید در وب‌سایت اصلی آن هواپیمایی، ثبت حضور آنلاین (Online Check-in) کنند. در غیر این صورت، کارت پرواز با مبلغی به عنوان جریمه صادر می‌شود و مسئولیت عواقب آن به عهده مسافر است.

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ماهان، اگر از این هواپیمایی بلیط پرواز بیزینس‌کلاس خریده‌اید، برای دریافت خدمات ترانسفر فرودگاهی رایگان (ویژه مسافران بیزینس‌کلاس) در مسیرهای مشخص، باید تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز درخواست ترانسفر را اعلام کنید.

اگر از اعتبار پاسپورت شما کمتر از ۶ ماه (۱۸۰ روز کامل) باقی مانده باشد، اجازه خروج از کشور در فرودگاه به شما داده نمی‌شود و مسئولیت این موضوع با مسافر است. بنابراین قبل از سفر حتماً از اعتبار پاسپورت خود مطمئن شوید.

اگر پس از خرید بلیط، پاسپورتتان را تمدید کردید، جهت اصلاح اطلاعات پاسپورت، درخواست خود را از طریق ثبت "درخواست پشتیبانی" اعلام کرده و کپی پاسپورت را ارسال نمایید. به‌روزرسانی اطلاعات پاسپورت ممکن است هزینه مجدد داشته باشد که در این صورت، مسافر باید آن مبلغ را پرداخت کند.

 

برای اینکه از پرواز جا نمانید، به مسافت فرودگاه و ترمینال‌های ورودی و خروجی حتماً توجه کنید.

استرداد (کنسلی) بلیط‌های سیستمی به درخواست مسافر، مطابق قوانین مندرج در بلیط و اعلام‌شده از طرف شرکت هواپیمایی انجام می‌شود. پس از ثبت درخواست استرداد، مبلغ جریمه کنسلی و کارمزد انتقال وجه از مبلغ پرداخت‌شده کسر می‌شود و باقی‌مانده مبلغ، طبق قوانین بانکی بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت کاری به حساب مسافر برمی‌گردد. این شرایط در مورد پروازهای چارتری یا غیرقابل‌استرداد صدق نمی‌کند.

نوع هواپیما هنگام خرید و صدور بلیط با اعلام شرکت‌های هواپیمایی و چارترکنندگان مشخص می‌شود و مسئولیت هر نوع تغییر در نوع هواپیما به‌عهده شرکت هواپیمایی است و **تهران گشت ارغوانی** در این‌باره مسئولیتی ندارد.

اگر قصد خرید بلیط در ۲ پرواز متوالی را دارید، توجه داشته باشید که باید حداقل ۴ ساعت بین رسیدن پرواز اول به مقصد و حرکت پرواز دوم فاصله باشد.

 

 

 

هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی

در سفرهای هوایی داخلی، شما می‌توانید حداکثر ۲۵ کیلوگرم بار در کلاس اکونومی به همراه داشته باشید. این میزان بار در کلاس‌های بالاتر هواپیمایی‌های ایران‌ایر و ماهان به ۴۰ و ۵۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

- میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی:
  - پروازهای اکونومی: ۳۰ کیلوگرم
  - بار دستی داخل کابین: ۵ کیلوگرم
  - پروازهای بیزنس کلاس: ۴۰ کیلوگرم
  - بار دستی داخل کابین بیزنس کلاس: ۷ کیلوگرم

 میزان بار در ایرلاین‌های خارجی

میزان بار مجاز ایرلاین‌های خارجی تا ۳۰ کیلوگرم است و برخی ایرلاین‌ها این میزان را به ۴۰ کیلوگرم افزایش داده‌اند. در صورت داشتن ۴۰ کیلو بار، باید آن را در دو چمدان تقسیم کنید. بیشتر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، عربی و ترکی میزان بار مجاز را ۳۰ کیلو اعلام کرده‌اند، اما بار مجاز در برخی ایرلاین‌های اروپایی کمتر از این میزان (۲۳ کیلوگرم) است. در صورت حمل بار بیشتر از این میزان، باید هزینه اضافه بار پرداخت کنید.

نرخ اضافه بار پروازهای خارجی

برخی از شرکت‌های هواپیمایی، به ویژه در اروپا، هزینه بار را از هزینه بلیط جدا می‌کنند. با بلیط‌های اقتصادی می‌توانید میزان مشخصی از بار را به کابین ببرید و در صورت نیاز به بار بیشتر، با پرداخت هزینه می‌توانید حداکثر بار مجاز را همراه ببرید.

 میزان بار دستی در ایرلاین‌های ایرانی و خارجی

- ایرلاین‌های ایرانی:
  - کلاس اکونومی: ۳۰ کیلوگرم + ۵ کیلوگرم بار دستی
  - کلاس بیزنس: ۴۰ کیلوگرم + ۷ کیلوگرم بار دستی

- ایرلاین‌های خارجی:
  - KLM: کلاس اکونومی یک چمدان ۲۳ کیلویی و دو چمدان ۲۳ کیلویی برای بیزنس.
  - لوفت‌هانزا: کلاس اکونومی یک چمدان ۲۳ کیلویی، کلاس پرمیوم اکونومی دو چمدان ۲۳ کیلویی، کلاس بیزنس دو چمدان ۳۲ کیلویی و فرست‌کلاس سه چمدان ۳۲ کیلویی.
  - قطر‌ایرویز و امارات: کلاس اکونومی ۳۰ کیلو + ۷ کیلو بار دستی، بیزنس‌کلاس ۴۰ کیلو + ۱۵ کیلو بار دستی، فرست‌کلاس ۵۰ کیلو + دو کیف دستی ۱۵ کیلو.
  - ترکیش: کلاس اکونومی ۲۰ کیلو و بیزنس ۳۰ کیلو، ۸ کیلو بار دستی در همه کلاس‌ها.

 هزینه اضافه بار

در خطوط هوایی ایران، وزن و تعداد بسته‌های باری در تعیین میزان بار مجاز تأثیر می‌گذارد. حداکثر وزن مجاز هر بسته نباید بیشتر از ۳۲ کیلوگرم و حداکثر جمع ابعاد آن ۱۵۸ سانتی‌متر باشد. به طور میانگین، نرخ اضافه بار برای هر کیلوگرم برابر با یک درصد قیمت بلیط در همان مسیر است و مبلغ دقیق آن بر حسب قیمت بلیط، طول پرواز و کلاس پرواز محاسبه می‌شود. در صورتی که می‌دانید بار شما بیشتر از وزن مجاز است، حتماً نیم ساعت زودتر به فرودگاه بروید.

 نکته مهم قبل از سفر

اضافه بار و موارد مشابه از مسائل ریز سفر هستند که ممکن است نادیده گرفته شوند، اما توجه به این نکات می‌تواند از بروز استرس قبل از پرواز جلوگیری کند. حتماً به این موارد توجه داشته باشید و بلیط پرواز خود را به دقت بررسی کنید.

 

 

قوانین و شرایط مربوط به بلیط کاغذی و اینترنتی

قوانین و شرایط مربوط به بلیط کاغذی (خرید حضوری از ترمینال مسافربری) شامل بلیط‌های اینترنتی نیز می‌شود و از این لحاظ هیچ تفاوتی بین بلیط اینترنتی و کاغذی وجود ندارد.

تمام بخش‌های عملیات خرید بلیط در **تهران گشت ارغوانی** مشمول قوانین جاری تجارت الکترونیک در کشور بوده و هرگونه تخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

 شرایط خرید بلیط اتوبوس

- پس از صدور بلیط، هیچ تغییری (از جمله تاریخ و ساعت حرکت، مبدأ و مقصد، نوع اتوبوس و...) امکان‌پذیر نیست و برای اعمال هرگونه تغییر، بلیط باید استرداد گردد.
- ارائه شماره بلیط به منزله مالکیت آن است؛ بنابراین در نگهداری شماره ارسال شده از طریق سامانه دقت فرمایید.
- خرید بلیط هنگامی قطعی می‌شود که سامانه شماره بلیط را به شما ارائه کند.
- حداقل ۳۰ دقیقه پیش از حرکت به غرفه شرکت مسافربری در پایانه مبدأ مراجعه کرده و شماره بلیط خریداری شده را به متصدی مربوطه ارائه کنید تا بلیط کاغذی خود را دریافت نمایید.
- اطلاع‌رسانی در خصوص خرید و استرداد، از طریق پیام کوتاه و پست الکترونیکی انجام می‌شود؛ لذا مسئولیت صحت شماره تلفن همراه و پست الکترونیکی به عهده خریدار است.
- سوار شدن بین راهی اتوبوس تنها با هماهنگی شرکت مسافربری به صورت تلفنی امکان‌پذیر است و **تهران گشت ارغوانی** مسئولیتی در قبال آن ندارد.
- برخی سرویس‌ها بین راهی بوده و مقصد نهایی این سرویس‌ها شهر دیگری است. توقف در این مقاصد معمولاً در ورودی شهرها انجام می‌گیرد و **تهران گشت ارغوانی** مسئولیتی بابت توقف در ترمینال این شهرها ندارد.
- اگر نیاز به ارائه بلیط کاغذی به سازمان خاصی باشد، باید به پایانه مبدأ مراجعه کرده و بلیط خود را دریافت کنید. بلیط ارائه شده توسط **تهران گشت ارغوانی** تنها جنبه نمایش و نگهداری اطلاعات برای مسافران را دارد.
- در صورتی که کمتر از ۳۰ دقیقه به زمان حرکت اتوبوس باقی مانده باشد، پیشنهاد می‌شود به صورت آنلاین اقدام به خرید بلیط اتوبوس نکنید و در صورت خرید آنلاین و از دست دادن سرویس مورد نظر، مسئولیت آن به عهده خود شما خواهد بود.

 

 شرایط استرداد بلیط اتوبوس

- امکان استرداد آنلاین بلیط اتوبوس فقط در صورتی که بلیط در پایانه مبدأ چاپ نشده باشد، فراهم است. پس از چاپ و دریافت بلیط، فقط به صورت حضوری در پایانه مبدأ قابل استرداد است.
- قوانین استرداد بلیط برای سرویس‌های مختلف براساس ساعت خرید بلیط و حرکت اتوبوس متفاوت بوده و برای هر کدام در بخش اطلاعات بیشتر و قوانین استرداد مشخص شده است.
- هزینه کنسلی بلیط سفرهای خارجی تابع قوانین بلیط‌های داخلی نبوده و شرکت‌های مسافربری بر اساس سیاست‌های داخلی شرایط کنسلی را تعیین می‌کنند.
- وجه حداکثر ظرف ۷۲ ساعت به حساب شما برگشت داده خواهد شد و به حسابی برگشت داده می‌شود که هنگام خرید پرداخت به واسطه آن صورت پذیرفته است.
- فقط بلیط‌هایی قابل استرداد هستند که به واسطه همین سامانه خریداری شده‌اند و فرایند استرداد برگشت‌پذیر نبوده و بلیط استرداد شده قابل تبدیل به خرید مجدد نیست.
- توجه داشته باشید که برای استرداد، بلیط تمامی مسافران سفر مربوطه مسترد خواهد شد.
- دریافت وجه استرداد در پایانه مبدأ در هر زمان قبل و بعد از حرکت و پس از کسر جریمه مربوطه امکان‌پذیر است، مشروط بر اینکه بلیط قبلاً در سایت استرداد نشده باشد.
- جهت عدم تغییر درصد جریمه، حداقل ۳۰ دقیقه قبل از اتمام بازه زمانی مربوطه درخواست استرداد ثبت شود.

 

  • تغییر تاریخ رزرو مقدور نیست و در این خصوص می بایست رزرو جدید با شرایط و مبالغ جدید صورت گیرد

 

  • امکان کنسلی و مقدار جریمه کنسلی در هر بسته خریداری شده متفاوت است و با توجه به شرایط هر بسته به هنگام خرید به اطلاع مسافر میرسد

 

  • مسافر موظف است شرایط کنسلی هر بسته را به صورت موردی چک کرده و با خرید هر بسته شرایط مربوط به آن را بپذیرد

 

  • ممکن است حین خرید و پرداخت وجه هتل، ظرفیت هتل منتخب تکمیل شود؛ اگر این اتفاق پس از پرداخت وجه از سوی مسافر صورت گیرد، مبلغ به حساب ایشان عودت داده خواهد شد و مسافر می تواند مجددا برای خرید هتل اقدام نماید. ولی در برخی شرایط نیاز می‌باشد که پس از پرداخت وجه از سوی مسافر؛ جهت نهایی شدن سفارش، پرداخت مابه‌تفاوت افزایش نرخ هتل از سوی مسافر صورت گیرد؛ بنابراین کسر مبلغ از حساب به منزله اخذ قطعی واچر هتل نبوده و در صورت انصراف از خرید، مبلغ به همان حسابی که خرید از طریق آن انجام شده است، عودت داده خواهد شد

 

  • در صورت تحویل اتاق دیرتر از موعد مقرر توسط هتل، هیچ مبلغی به مسافر عودت داده نخواهد شد و تهران گشت ارغوانی در این خصوص هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت

 

  • رزرو هتل فقط شامل رزرو اتاق به تعداد افراد و شبهای درخواست شده می باشد و دربرگیرنده مواردی همچون حمل و نقل فرودگاهی، حمل و نقل بین شهری، راهنما، تعیین طبقه، پارکینگ و یا اجاره خودرو و... نیست و همچنین مینی بار و صندوق امانات در اکثر هتل ها شامل هزینه اضافه بوده که به عهده مسافر است و درصورت ایجاد خسارت به هتل توسط مهمان، کلیه خسارت ها از مسافر دریافت خواهد شد

 

  • زمان پذیرش مهمان در هتل (Check In) عموما ساعت ۱۴:۰۰ است. پس از ورود به هتل، در صورت خروج از هتل زودتر از موعد ثبت شده در واچر، وجهی بابت عدم استفاده از اتاق به مهمان مسترد نمی گردد

​​​​​​​

  • اگر مسافردرخواست هایی همچون اتاق با دو تخت یک نفره، یا اتاق دارای امکان استفاده از دخانیات، ورود زودتر یا خروج دیرتر از موعد و مواردی از این قبیل را داشته باشد، از طریق تهران گشت ارغوانی به هتل منتقل می کند و تایید نهایی دراین خصوص با هتل است و تهران گشت ارغوانی در این خصوص هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت. در صورتی که هر یک از درخواست ها مستلزم اخذ هزینه باشد، مسافر ملزم به پرداخت آن هزینه به هتل است

​​​​​​​

  • رزرو اتاقهای 3 تخته با توجه به شرایط اتاقهای هر هتل متفاوت است. ممکن است برخی از اتاقهای سه تخته جزء اتاقهای دو نفره با یک تخت اضافه باشند و یا به صورت 3 نفره باشند. توجه داشته باشید یا اتاقی انتخاب نمایید که در نام اتاق عبارت “تریپل” (اتاق سه تخته) و یا “اکسترابد/تخت اضافه” ذکر شده باشد، در غیراینصورت هزینه پذیرش و خدمات مربوط به نفر سوم مستقیما در هتل از مسافرین دریافت خواهد شد. ممکن است اتاق سه تخته با اتاق دو تخته از نظر سایز و اندازه اتاق یکی باشند، انتخاب اینکه اتاق مشمول کدام یک از موارد مذکور میگردد، بستگی به میزان ظرفیت و شرایط هتل در زمان تحویل اتاق به مسافر دارد، تهران گشت ارغوانی در این خصوص مسئولیتی جهت پاسخگویی نخواهد داشت

​​​​​​​

  • در صورتی که رزرو تایید شده مسافر به دلایلی خارج از اراده تهران گشت ارغوانی لغو شود، تهران گشت ارغوانی تمامی تلاش خود را خواهد کرد تا اتاق یا هتل دیگری را که از نظر قیمت و مشخصات مشابه هتل رزرو شده باشد به مسافر پیشنهاد دهد. در این شرایط تهران گشت ارغوانی متعهد است تا هتل جایگزین را تا حداکثر 20 درصد بیشتر از قیمت پرداخت شده توسط مسافر، بدون دریافت هرگونه هزینه ای تامین نماید؛ اما چنانچه اختلاف قیمت بیشتر از 20 درصد باشد مسافر می بایست مابه التفاوت مبلغ را شخصا پرداخت نماید. در صورتی که مسافر از پرداخت این مابه التفاوت امتناع کند و یا اتاق یا هتل جایگزین را قبول ننماید کل مبلغ پرداخت شده توسط مسافر بدون کسر هرگونه جریمه ای به مسافر مسترد می گردد

​​​​​​​​​​​​​​.

  • قابل ذکر است طبق قوانین اکثر هتلها، افراد بالای 5 سال بزرگسال محسوب میگردند و شرایط رزرو برای بزرگسال نسبت به آنان جاری است. مسافر می بایست به هنگام خرید برای کودک بالای 5 سال این مسئله را مد نظر قراردهد. در صورت عدم رعایت این موضوع ممکن است هتل از ورود تعداد افراد بیش از ظرفیت رزرو شده ممانعت بعمل آورد. تهران گشت ارغوانی هیچگونه مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت

​​​​​​​

  • در صورت نیاز به تخت برای کودک مسافر زیر 5 سال، شرایط رزرو برای بزرگسال نسبت به آنان جاری است. مسافر می بایست به هنگام خرید برای کودک زیر 5 سال این مسئله را مدنظر قرار دهد در صورت عدم رعایت شرایط، به هنگام پذیرش هزینه نفر اضافه مستقیما توسط مسافر در هتل پرداخت می گردد و هیچ نوع مسئولیتی دراین خصوص متوجه تهران گشت ارغوانی نخواهد بود

 

  • در صورتیکه هتل به هر دلیلی، امکان پذیرش مهمان با وجود واچر معتبر را نداشته باشد، مهمان باید با واحد پشتیبانی شبانه روزی تهران گشت ارغوانی تماس گرفته تا در کمترین زمان مشکل حل شود و یا در صورت عدم پذیرش مهمان توسط هتل منتخب، هتل مناسب دیگری مشابه هتل منتخب مهمان که از طرف تامین کننده پیشنهاد شده است برای مهمان جایگزین گردد. در صورت عدم پذیرش هتل پیشنهادی توسط مهمان، مبلغ اخذ شده بابت آن رزرو را به مهمان استرداد می کند و تهران گشت ارغوانی دیگر هیچ مسئولیتی در قبال آن رزرو ندارد

 

  • پس از پرداخت مبلغ رزرواسیون هتل و قطعی شدن آن، واچر در حساب خریدار منتشر و به ایمیل مسافر ارسال می گردد. ارایه واچر هتل به همراه مدارک شناسایی از سوی مسافربه مسئول پذیرش هتل الزامی است

 

  • مسافر با انجام رزرو از سوی مسافر و تایید آن از سوی هتل، مقررات مربوط به هتل منتخب و همچنین قوانین مربوط به فسخ رزرو از سوی هتل را به صورت همزمان پذیرفته است. به عبارت دیگر مسافر با آگاهی و اطلاع کافی از مقررات تهران گشت ارغوانی و هتل، نسبت به رزرو اقدام نموده است. در قراردادهای آنلاین طبق قانون تجارت الکترونیک امضای مسافر به صورت الکترونیک انجام میشود.

 

 

  • تغییر تاریخ رزرو مقدور نیست و در این خصوص می بایست رزرو جدید با شرایط و مبالغ جدید صورت گیرد.

 

  • امکان کنسلی و مقدار جریمه کنسلی در هر بسته خریداری شده متفاوت است و با توجه به شرایط هر بسته به هنگام خرید به اطلاع مسافر میرسد.

 

  • مسافر موظف است شرایط کنسلی هر بسته را به صورت موردی چک کرده و با خرید هر بسته شرایط مربوط به آن را بپذیرد.

 

  • ممکن است حین خرید و پرداخت وجه هتل، ظرفیت هتل منتخب تکمیل شود؛ اگر این اتفاق پس از پرداخت وجه از سوی مسافر صورت گیرد، مبلغ به حساب ایشان عودت داده خواهد شد و مسافر می تواند مجددا برای خرید هتل اقدام نماید. ولی در برخی شرایط نیاز می‌باشد که پس از پرداخت وجه از سوی مسافر؛ جهت نهایی شدن سفارش، پرداخت مابه‌تفاوت افزایش نرخ هتل از سوی مسافر صورت گیرد؛ بنابراین کسر مبلغ از حساب به منزله اخذ قطعی واچر هتل نبوده و در صورت انصراف از خرید، مبلغ به همان حسابی که خرید از طریق آن انجام شده است، عودت داده خواهد شد.

 

 

  • در صورت تحویل اتاق دیرتر از موعد مقرر توسط هتل، هیچ مبلغی به مسافر عودت داده نخواهد شد و تهران گشت ارغوانی در این خصوص هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.

 

  • رزرو هتل فقط شامل رزرو اتاق به تعداد افراد و شبهای درخواست شده می باشد و دربرگیرنده مواردی همچون حمل و نقل فرودگاهی، حمل و نقل بین شهری، راهنما، تعیین طبقه، پارکینگ و یا اجاره خودرو و... نیست و همچنین مینی بار و صندوق امانات در اکثر هتل ها شامل هزینه اضافه بوده که به عهده مسافر است و درصورت ایجاد خسارت به هتل توسط مهمان، کلیه خسارت ها از مسافر دریافت خواهد شد.
  • زمان پذیرش مهمان در هتل (Check In) عموما ساعت ۱۴:۰۰ است. پس از ورود به هتل، در صورت خروج از هتل زودتر از موعد ثبت شده در واچر، وجهی بابت عدم استفاده از اتاق به مهمان مسترد نمی گردد.

 

  • اگر مسافردرخواست هایی همچون اتاق با دو تخت یک نفره، یا اتاق دارای امکان استفاده از دخانیات، ورود زودتر یا خروج دیرتر از موعد و مواردی از این قبیل را داشته باشد، از طریق تهران گشت ارغوانی به هتل منتقل می کند و تایید نهایی دراین خصوص با هتل است و تهران گشت ارغوانی در این خصوص هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت. در صورتی که هر یک از درخواست ها مستلزم اخذ هزینه باشد، مسافر ملزم به پرداخت آن هزینه به هتل است.

 

 

  • رزرو اتاقهای 3 تخته با توجه به شرایط اتاقهای هر هتل متفاوت است. ممکن است برخی از اتاقهای سه تخته جزء اتاقهای دو نفره با یک تخت اضافه باشند و یا به صورت 3 نفره باشند. توجه داشته باشید یا اتاقی انتخاب نمایید که در نام اتاق عبارت “تریپل” (اتاق سه تخته) و یا “اکسترابد/تخت اضافه” ذکر شده باشد، در غیراینصورت هزینه پذیرش و خدمات مربوط به نفر سوم مستقیما در هتل از مسافرین دریافت خواهد شد. ممکن است اتاق سه تخته با اتاق دو تخته از نظر سایز و اندازه اتاق یکی باشند، انتخاب اینکه اتاق مشمول کدام یک از موارد مذکور میگردد، بستگی به میزان ظرفیت و شرایط هتل در زمان تحویل اتاق به مسافر دارد، تهران گشت ارغوانی در این خصوص مسئولیتی جهت پاسخگویی نخواهد داشت.

 

  • در صورتی که رزرو تایید شده مسافر به دلایلی خارج از اراده تهران گشت ارغوانی لغو شود، تهران گشت ارغوانی تمامی تلاش خود را خواهد کرد تا اتاق یا هتل دیگری را که از نظر قیمت و مشخصات مشابه هتل رزرو شده باشد به مسافر پیشنهاد دهد. در این شرایط تهران گشت ارغوانی متعهد است تا هتل جایگزین را تا حداکثر 20 درصد بیشتر از قیمت پرداخت شده توسط مسافر، بدون دریافت هرگونه هزینه ای تامین نماید؛ اما چنانچه اختلاف قیمت بیشتر از 20 درصد باشد مسافر می بایست مابه التفاوت مبلغ را شخصا پرداخت نماید. در صورتی که مسافر از پرداخت این مابه التفاوت امتناع کند و یا اتاق یا هتل جایگزین را قبول ننماید کل مبلغ پرداخت شده توسط مسافر بدون کسر هرگونه جریمه ای به مسافر مسترد می گردد.

 

 

  • قابل ذکر است طبق قوانین اکثر هتلها، افراد بالای 5 سال بزرگسال محسوب میگردند و شرایط رزرو برای بزرگسال نسبت به آنان جاری است. مسافر می بایست به هنگام خرید برای کودک بالای 5 سال این مسئله را مد نظر قراردهد. در صورت عدم رعایت این موضوع ممکن است هتل از ورود تعداد افراد بیش از ظرفیت رزرو شده ممانعت بعمل آورد. تهران گشت ارغوانی هیچگونه مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت.

 

  • در صورت نیاز به تخت برای کودک مسافر زیر 5 سال، شرایط رزرو برای بزرگسال نسبت به آنان جاری است. مسافر می بایست به هنگام خرید برای کودک زیر 5 سال این مسئله را مدنظر قرار دهد در صورت عدم رعایت شرایط، به هنگام پذیرش هزینه نفر اضافه مستقیما توسط مسافر در هتل پرداخت می گردد و هیچ نوع مسئولیتی دراین خصوص متوجه تهران گشت ارغوانی نخواهد بود.

 

 

  • در صورتیکه هتل به هر دلیلی، امکان پذیرش مهمان با وجود واچر معتبر را نداشته باشد، مهمان باید با واحد پشتیبانی شبانه روزی تهران گشت ارغوانی تماس گرفته تا در کمترین زمان مشکل حل شود و یا در صورت عدم پذیرش مهمان توسط هتل منتخب، هتل مناسب دیگری مشابه هتل منتخب مهمان که از طرف تامین کننده پیشنهاد شده است برای مهمان جایگزین گردد. در صورت عدم پذیرش هتل پیشنهادی توسط مهمان، مبلغ اخذ شده بابت آن رزرو را به مهمان استرداد می کند و تهران گشت ارغوانی دیگر هیچ مسئولیتی در قبال آن رزرو ندارد.

 

  • پس از پرداخت مبلغ رزرواسیون هتل و قطعی شدن آن، واچر در حساب خریدار منتشر و به ایمیل مسافر ارسال می گردد. ارایه واچر هتل به همراه مدارک شناسایی از سوی مسافربه مسئول پذیرش هتل الزامی است.

 

 

  • مسافر با انجام رزرو از سوی مسافر و تایید آن از سوی هتل، مقررات مربوط به هتل منتخب و همچنین قوانین مربوط به فسخ رزرو از سوی هتل را به صورت همزمان پذیرفته است. به عبارت دیگر مسافر با آگاهی و اطلاع کافی از مقررات تهران گشت ارغوانی و هتل، نسبت به رزرو اقدام نموده است. در قراردادهای آنلاین طبق قانون تجارت الکترونیک امضای مسافر به صورت الکترونیک انجام میشود.

 

بلیط

  • تمام مسافران قطار از لحظه‌ی ورود به ايستگاه مبداء تا خروج از ايستگاه مقصد در برابر حوادث بیمه هستند. بيمه‌ی حوادث مسافري شامل جبران هزينه‌هاي پزشكي و همچنين جبران نقص عضو يا فوت ناشي از حوادثی مانندآتش سوزي، تصادف، انفجار، خارج شدن قطار از ريل، مانور، سنگ‌پراني و ساير حوادث احتمالي می‌شود.
  • حضور در ایستگاه یک ساعت قبل از حرکت قطار الزامی است. همچنین ده دقیقه مانده به حركت، تمام درهای قطار بسته خواهد شد و بعد از بسته‌شدن درها برای جلوگیری از خطرات احتمالی، سوارشدن به قطار امكان‌پذیر نیست.

 

سهمیه‌های قطار

برای مسافران قطار سهمیه‌ها و تعرفه‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است که در صورت استفاده‌ی نادرست از آنها بلیط صادرشده بایستی مسترد ‌شود و هزینه‌ی جریمه‌ی آن به عهده‌ی خود مسافر خواهد بود. سهمیه ها و تعرفه های تعریف شده به شرح زیر می باشد:

  • سهمیه عادی: قابل دسترس برای کلیه مسافرین اعم از زن، مرد و خانواده می باشد.
  • سهمیه ویژه خواهران: این سهمیه ویژه‌ی خانم‌هایی است که تنها مسافرت می‌کنند. همچنین مسافران می توانند برای فرزندان پسرِ کمتر از 6 سال از این سهمیه استفاده نمایند.
  • سهمیه ویژه برادران: ویژه‌ی آقایانی که تنها مسافرت می‌کنند.
  • سهمیه خودرو: این سهمیه برای مسافرانی تعریف شده که می‌خواهند خودروی خود را با قطار حمل کنند.
  • سهمیه گروهی: برای مسافران با تعداد بالاتر از 18 نفر تعریف شده است و تمام قوانین بلیط های انفرادی برای آنها صدق می کنند. این سهمیه در زمان های اوج مسافرت قابل استفاده نخواهد بود.

تعرفه‌ بهای بلیط قطار

  • تعرفه بزرگسال: سن مسافر برای تنها سفر کردن حداقل باید 12 سال تمام باشد. همچنین بلیط شخصی که در تاریخ شروع سفر بیش از 12 سال سن داشته باشد، تمام بها حساب می‌شود.
  • تعرفه کودک:  بلیط کودکان بین 2 تا 12 سال نیم‌بهاست.
  • تعرفه نوزاد:  قیمت بلیط نوزادان تا 2 سالگی، معادل 10درصد از بهای کل بلیط (معادل بهای بیمه‌ی مسافر) است. همچنین در این شرایط صندلی به نوزاد تعلق نمی‌گیرد. در صورتی که مسافر بخواهد برای نوزاد خود صندلی بگیرد، بلیط نوزاد نیم‌بها محاسبه می‌شود.
  • تعرفه جانبازان و خانواده‌های شهدا:  بهای بلیط جانبازان و خانواده‌هاي شاهد نیم‌بهاست و در حال حاضر تنها از طریق مراکز فروش حضوری با ارائه‌ي اصل كارت شناسايي معتبر بنياد شهید صادر می شود. همچنین به آزادگانی که جانباز نیز باشند و درصد جانبازی قید شده در کارتشان بالاتر از 25 درصد باشد بلیط نیم بها تعلق می‌گیرد. در صورت استفاده از سهمیه های شاهد و یا جانباز همراه داشتن کارت ایشان ( معتبر) در هنگام صدور بلیط به صورت حضوری و نیزسوار شدن به قطار الزامی است. در صورتي كه جانباز نتواند به تنهايي سفركند و طبق تشخيص بنياد جانبازان، حضور يك نفر همراه با مسافر جانباز الزامي باشد، با ارائه معرفي‌نامه از بنياد، بلیط فرد همراه نيز نيم‌بها صادر مي‌شود.
  • تعرفه کسر کوپه: هنگام خرید کوپه دربست، بهای تمام‌شده‌ی صندلی‌های خالی با کسر هزینه‌ی خدمات ایستگاهی و پذیرایی از بهای تعرفه بزرگسال محاسبه می شود و با عنوان تعرفه کسر کوپه صادر می شود.
  • تعرفه نیم‌بها در فروش بلیط قطارهای حومه‌ای حذف و تمامی بلیط‌های این گونه از قطارهای مسافری به صورت تمام‌بها صادر می‌گردند.

حمل خودرو

  • اطلاعات مورد نياز حمل خودرو با قطار شامل تاريخ و ساعت حركت، شرايط تحويل خودرو و... برروي برگه بلیط درج می‌شود.
  • درصورت مفقودشدن بلیط حمل خودرو طبق مقررات، بلیط‌المثني صادر مي‌شود.
  • براي دريافت خسارت تاخیر، متقاضيان بایستی به همراه اصل لاشه‌ی بلیط و كارت شناسايي معتبر با مراجعه به يكي از مراکز فروش بلیط قطار نسبت به دريافت خسارت اقدام كنند.
  • هنگام تهیه‌ی بلیط برای مسیرهای بلند (مانند مشهد ـ اهواز) برای تاخیرهای احتمالی، تخلیه‌ی واگن و بارگیری مجدد آن در ایستگاه واسط (تهران) بایستی زمان اضافه پیش‌بینی شود.
  • اقداماتی که باید در مقصد انجام شود نیز به شرح زیر است:
  • مسافر بایستی به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد، نسبت به ترخيص و تحويل خودرو با در دست داشتن مدارك مثبته (كارت ماشين، كارت شناسايي معتبر) اقدام کند، در غير اين صورت بعد از24 ساعت بابت حق توقف و هزينه‌ی انبارداري جریمه محاسبه و دريافت خواهد شد.
  • براي تحويل خودرو ارائه‌ كارت شناسايي معتبر شخص معرفي‌شده در بارنامه‌ی حمل خودرو كه در مبداء تكميل شده، الزامي است و از تحويل خودرو به افراد غير و بدون مدارك مثبته خودداري خواهد شد.
  • کوپه‌ی دربست
  • در قطارهای سالنی امکان انتخاب گزینه کوپه‌‌ی دربست وجود ندارد.
  • در کوپه‌ی دربست بلیط نوزادان زیر 2 سال به دلیل رزرو صندلی، نیم‌بها محاسبه می‌شود.

استرداد بلیط قطار

  • مسافر می‌تواند تا 60 دقیقه قبل از حرکت قطار، بلیط یا بلیط‌های خریداری شده را به صورت آنلاین استرداد کند. برای استرداد بلیط پس از زمان ذکر شده تا قبل از حرکت قطار، مسافر بایستی با ارائه‌ی بلیط چاپی و کارت شناسایی به صورت حضوری به یکی از مراکز فروش قطار مراجعه کند.
  • استرداد بلیط پس از حركت قطار امكان‌پذیر نیست.
  • بلیط قطارهای حومه‌ای و گردشگری غیر‌قابل‌استرداد می باشند.
  • پس از ثبت درخواست استرداد و دریافت پیامک استرداد بلیط، وجه بلیط با کسر جریمه طبق جدول قوانین کنسلی، با توجه به درخواست مسافر به اعتبار حساب یا حساب بانکی که هنگام خرید استفاده شده است برگشت داده می شود. پس از نهایی شدن فرآیند استرداد، امکان خرید مجدد بلیط استرداد شده وجود ندارد.
  • بازپرداخت خسارت به بلیط‌هایی که مشمول دریافت خسارت شده‌اند، صرفا به صورت حضوری در محل آژانس و با ارائه‌ی کارت ملی مسافران و نسخه‌ی چاپی بلیط امکان‌پذیر است.
  • میزان جریمه تعلق گرفته به مسافر بر اساس قوانین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و جدول قوانین کنسلی بلیط قطار انجام می شود.
  • طبق قوانین استرداد راه آهن در صورتی که کاربر کل ظرفیت کوپه را خریداری کند، امکان استرداد یک یا چند بلیط از آن کوپه وجود ندارد

 

جدول قوانین کنسلی بلیط قطار

زمان کنسل کردن بلیط

از زمان صدور تا ساعت 12 ظهر روز قبل از حرکت

از ۱۲ ظهر روز قبل از حرکت

تا ۳ ساعت قبل از حرکت قطار

از 3 ساعت قبل از حرکت قطار تا لحظه حرکت قطار

پس از حرکت قطار

میزان جریمه

٪۱۰

٪۳۰

٪۵۰

٪۱۰۰
 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

بار همراه مسافر

    • هر مسافر مي‌تواند وسایل ضروري سفر خود را همراه ببرد به شرط آن‌كه حجم آن از ابعاد 75 سانتي متر و وزن 30 كيلوگرم تجاوز نكند. به عنوان مثال مسافر می تواند كيف دستي و بسته‌ و جامه‌دان‌هاي كوچك محتوی لوازم شخصی، صندلی چرخ دار بيمار و كالسكه‌ی بچه را به همراه داشته باشد. وسایل همراه مسافر نبايد موجب خطر يا مشكلي براي مسافران ديگر يا آسيب رساندن به قطار شود. همراه داشتن مواد محترقه، آتش‌زا، بيماري‌زا، بدبو، مايعات روغني و لبني، قاچاق، سمي، شكستني و... ممنوع است و مأموران ايستگاه مانع همراه بردن اين‌گونه بارها به داخل قطار توسط مسافر خواهند شد.
    • به هر دليلي بار شما بيش ازحد متعارف باشد، لازم است بار مازاد خود را به باجه‌ي توشه در ايستگاه تحويل دهيد. ساكنان تهران مي‌توانند براي حمل بار با شماره تلفن 2-55663350 تماس بگيرند.ساعت کاری انبار توشه همه روزه از ساعت 8 تا 18 است. در صورت تحويل به‌موقع به باجه‌ي توشه، بار شما توسط واگن‌هاي مخصوص حمل بار در اولين زمان ممكن به مقصد ارسال مي‌شوند.

 

اشیاء گم‌شده

    • درطول زمان مسافرت با قطار مسئولیت حفظ ونگهداری وسایل و بار همراه به عهده‌ خود مسافران است.
    • در صورت یافتن وسایل به‌جامانده از دیگران در قطار، آن را به رئیس قطار یا سرمهماندار تحویل دهید.
    • فهرست اشیاء پیدا شده‌ مسافران در دفتر نمایندگی شرکت در ایستگاه مقصد وجود دارد.

 

تاخیر حركت قطار از مبداء:

    • تاخیر در شروع حركت قطارهايي كه مسافران آن از باجه كنترل بلیط عبور و در سكو يا داخل قطار قرار گرفته‌اند جزو تاخیر نهايي آنها در مقصد محاسبه و مورد ملاك براي پرداخت خسارت قرار مي‌گيرد.

تاخیر بيش از حد مقرر قطار اكسپرس يا سريع‌السیر در رسيدن به مقصد:

    • اگر تاخیر ناشي از حوادث طبيعي نباشد و ناشي از قصور راه‌آهن يا شركتي كه حمل مسافر را بعهده دارد باشد، در صورت تاخیر بيش از حد مجاز (طبق جدول مندرج در همين سايت) به مسافر 50 درصد بهاي بلیط، بعد از كسر خدمات (خدمات ايستگاهي و پذيرايي) حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود. ضمناً در صورت گذشتن از وعده غذايي (صبحانه: 8صبح، نهار: 13ظهر، شام: 8شب) يك وعده پذيرايي رايگان نيز انجام مي‌شود.

تاخیر قطار كه منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدي شود:

    • در صورت تاخیر بيش از زمان معين كه منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدي شود، چنانچه فاصله‌ی بين ورود قطار قبلي و حركت قطار بعدي بيش از 3 ساعت باشد و همچنين هر دو بلیط به نام مسافر باشد، وجه كامل بلیط قطار بعدي پرداخت يا مسافر با قطارهاي بعدي اعزام مي شود. در صورت اعزام با قطار درجه‌ی‌ پايين‌تر مابه التفاوت بلیط به مسافر پرداخت مي‌شود و در صورت اعزام با قطار درجه‌‌ی بالاتر، مابه‌التفاوت از وي دريافت نمي‌شود.

تاخیر قطار و جاماندن مسافر از ساير وسایل (كشتي، هواپيما و اتوبوس):

    • چنانچه تاخیر بيش از 3 ساعت بوده و ناشي از حوادث طبيعي نباشد و طبق برنامه فاصله بين رسيدن قطار و حركت وسيله‌ي بعدي، بيش از 4 ساعت بوده و هر دو بلیط به نام مسافر باشد، با ارائه‌ مدرك لازم به مديريت بازاريابي و فروش شركت رجا، اقدام لازم براي پرداخت خسارت استرداد بلیط و ساير وسایل مسافرتي انجام مي‌شود.

انصراف مسافر قبل از شروع سفر به علت تاخیر حركت قطار در مبادي حركت:

    • در صورت تایید تاخیر بيش از يك‌ساعت و اطلاع‌رساني به مسافران با شرط باز بودن باجه فروش بلیط ايستگاه و عدم استفاده شدن بلیط تا قبل از حركت قطار، وجه كامل بلیط در همان‌روز و در ايستگاه مبداء پرداخت مي‌شود.

لغو برنامه‌ی حركت قطار:

    • وجه كامل بلیط، تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه‌ي مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌شود يا مي‌تواند با اولويت، بلیط براي قطارهاي بعدي تهيه كند.

لغو برنامه رفت قطار براي دارندگان بلیط رفت و برگشت:

    • چنانچه بلیط رفت و برگشت يكسان و همنام باشد، وجه كامل بلیط رفت حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌شود و يا در صدور بلیط قطارهاي بعدي اولويت خواهد داشت. در صورت تمايل مسافر، وجه كامل بلیط برگشت نيز پرداخت مي‌شود. حداكثر زمان استرداد بلیط برگشت 3 ساعت قبل از حركت قطار مي‌باشد.

لغو حركت قطار در حين سفر و بازگشت مسافران به ايستگاه مبداء:

    • چنانچه بلیط به نام مسافر باشد، وجه كامل آن حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش پرداخت مي‌شود.

لغو حركت قطار در حين سفر و اعزام مسافران به مقصد با ساير وسایل نقليه:

    • چنانچه توقف ناشي از حوادث طبيعي نبوده و رسيدن مسافران به مقصد با تاخیري بيش از زمان معين انجام شود، 50درصد بهاي بلیط بعد از كسر خدمات (هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي) حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.

از كار افتادن كامل تهويه:

    • در صورتي كه بلیط به نام مسافر باشد، 50 درصد بهاي بلیط بعد از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي به مسافر حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت تحت شرايطي پرداخت مي‌شود.

تغيير اجباري جاي مسافر به دليل انفصال واگن در ميان راه:

    • در صورتي كه بلیط به نام مسافر باشد، چنانچه به كوپه‌اي با درجه مشابه مندرج در بلیط انتقال يابد 50 درصد بهاي بلیط بعد از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي و در صورت انتقال به كوپه‌اي با درجه پايين‌تر يا رستوران و غيره، 100درصد بهاي پايه بلیط پس از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي به مسافر حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.

اقامتگاه

در هر مکان متغییر است